Pokud chcete vyniknout v online světě, je tu pro vás Šárka Kuráková. Sympatická mladá žena na volné noze, která svou práci dělá se zapálením. „Baví mě ta kombinace kreativity a strategie. Že můžu hledat způsoby, jak pomoct lidem a značkám vyniknout,“ prozradila v našem rozhovoru. Přečtěte si naše povídání a nahlédněte pod pokličku Šárčiny zajímavé práce.
Šárko, kdy jste si poprvé uvědomila, že chcete fungovat na volné noze?
Myslím, že jsem si to uvědomila už na střední škole, když jsem chodila na letní brigády v mé rodné Aši, doplňovala jsem tam zboží v obchodě. Věděla jsem, že v našem městě a vůbec v celém našem kraji není moc pracovních příležitostí, a tak jsem si už tehdy říkala, že by bylo skvělé vytvořit si něco svého. Ale tehdy jsem moc nevěřila, že by se mi to někdy podařilo. Na vysoké škole v Praze jsem si pak dala jasný cíl – začít budovat podnikání tak, abych se jednou mohla vrátit domů do Karlovarského kraje a dělat práci, která mě baví a uživí.
Kdy jste tedy se samotným podnikáním začala?
Ve 2. ročníku jsem si založila živnost, začala jsem sbírat zkušenosti, spolupracovat s firmami a pomalu si budovala klientelu. Když jsem se pak vracela zpátky domů, už jsem měla za sebou první klienty a jistotu, že se svou prací na volné noze dokážu uživit. A hlavně, že ji můžu dělat odkudkoliv.
Byla jste někdy i v klasickém zaměstnání? Třeba v korporátu?
Korporátem jsem si úplně neprošla. Pracovala jsem asi rok v jedné menší firmě, a pak jsem rovnou skočila na volnou nohu. I tak ale ten rozdíl vnímám jako obrovský.
Povídejte…
Na volné noze si řídím čas, práci i směr, kterým se chci ubírat. Je to samozřejmě o větší zodpovědnosti, ale pro mě i o mnohem větší svobodě. Můžu si vybírat projekty, které mi dávají smysl, a pracovat s lidmi, se kterými si sednu. V tom vidím velkou výhodu. Od začátku podnikání je pro mě důležité být s klienty v přímém kontaktu. V takovém korporátu většinou komunikace prochází přes několik lidí a člověk ani pořádně neví, s kým vlastně spolupracuje. Na volné noze jsem to já, kdo s klienty mluví, ladí detaily i tvoří. A právě díky tomu se z mnoha pracovních vztahů staly vztahy přátelské, čehož si moc vážím.
Byla jste vždy spíše bohém, který si potrpí na svobodu a dělat věci po svém, být sám sobě šéfem?
Jo, myslím, že to ve mně bylo vždycky. Už jako dítě jsem měla potřebu jít si po svém. Moc mi nesedělo, když mi někdo říkal, co a jak mám dělat. Spíš jsem si chtěla věci vyzkoušet sama, přijít si na ně po svém.
Vlastně všechno, co dneska v práci dělám, jsem se naučila sama díky blogu, který jsem si vedla od patnácti let. Ráda hledám svoje vlastní cesty, jak tvořit, komunikovat i propagovat.
Dokážete si představit, že byste byla v tuto chvíli zaměstnaná?
Upřímně? Nedokážu si to teď vůbec představit. Zvykla jsem si na volnost a flexibilitu, která je pro mě a mého manžela momentálně důležitá, a to hlavně kvůli našemu dvouletému synovi. Navíc mám teď rozjetých tolik krásných projektů, že bych si neuměla představit je opustit a chodit někam do práce. Moje práce mi umožňuje propojit rodinu a podnikání. Navíc díky tomu potkávám spoustu inspirativních lidí.
Proč jste pro svou práci zvolila zrovna obor online marketing? Čím vám je blízký?
Všechno to začalo v mých patnácti letech, kdy jsem si založila už zmíněný blog. Tehdy to ještě moc lidí neznalo, někteří to nechápali a spíš se mi za to smáli. Po pár měsících jsem chtěla, aby blog opravdu fungoval, aby si ho někdo našel. Takže jsem se učila, jak ho propagovat, zkoušela jsem fotit, ladila grafiku, upravovala web. A díky tomu jsem se postupně dostala k online marketingu. Baví mě, že je to kombinace kreativity a strategie. Že můžu hledat způsoby, jak pomoct lidem a značkám vyniknout. A hlavně mě těší, když vidím, že to, co děláme, funguje a lidi to baví.
Jaké byly vaše podnikatelské začátky?
V naší rodině nikdy nikdo nepodnikal, a za základní škole jsme se tomu taky nijak zvlášť nevěnovali. Na střední jsme měli předmět Fiktivní firmy, ale tam se přiznám, že jsem moc nedávala pozor. Tehdy jsem si říkala, že podnikání rozhodně není nic pro mě. Takže když jsem se pak rozhodla do toho jít, měla jsem dost respekt a trochu strach, abych něco neudělala špatně. Všechno jsem si musela zjišťovat sama. Jak to vůbec chodí, co je potřeba zařídit, jak se dělají faktury, daně a podobně. Na druhou stranu, co se týče klientů, tam jsem měla obrovské štěstí. Vždycky říkám, že nejsem ten typ podnikatelky, která by mohla psát motivační příběhy o těžkých začátcích. Žádné velké investice jsem na začátku nepotřebovala a díky tomu, že jsem začala podnikat už na vysoké škole, rodiče mě tehdy ještě finančně trochu podrželi. A díky blogu jsem měla pár kontaktů a zkušeností, které mi otevřely dveře. Klienti se mi začali ozývat poměrně rychle.
Jaké jsou největší výzvy při práci na volné noze v online marketingu?
Jednoznačně time management a nastavování hranic. Občas je fakt těžké říct „ne“, hlavně když děláte práci, která vás baví a chcete klientům vyjít vstříc. Ale naučila jsem se, že je důležité udržet si rozumné tempo, jinak by mě to semlelo. Další velká výzva je neustále se měnící prostředí. V online marketingu platí, že co fungovalo včera, dneska už nemusí. Člověk musí pořád sledovat trendy, testovat, zkoušet nové věci.
Jak se s těmito výzvami vyrovnáváte?
Co mi pomáhá? Určitě plánování, průběžné vzdělávání a taky to, že si kolem sebe držím lidi, kteří jsou na podobné vlně jako já a můžeme si tak předávat zkušenosti.
Jak vypadá váš typický pracovní den?
Můj pracovní den vypadá pokaždé trochu jinak. S malým dítětem se mi zatím nepodařilo nastavit pevný denní režim, který bych mohla dodržovat každý den. Fungujeme s manželem tak, že když je on v práci, starám se o malého já, a když má volno, pracuju zase já a on je se synem. A samozřejmě si taky plánujeme dny, kdy jsme spolu jako rodina. Když ale nastane „můj pracovní den“, většinou opravdu sedím od rána do večera u počítače a doháním všechno, co potřebuji stihnout. Do toho jezdím na schůzky, školím online i offline a řeším všechny projekty. Snažím se najít nějaký systém a nastavit si režim, ale zatím je to spíš o tom, přizpůsobovat se aktuální situaci.
Která část vaší práce vás nejvíce inspiruje nebo baví a proč?
Nejvíc mě asi baví samotná tvorba obsahu, protože je to kreativní práce. Ráda fotím, natáčím, vymýšlím texty nebo tvořím grafiku. Baví mě hledat, jak klienta co nejlíp vystihnout, co a jak říct, aby to opravdu sedlo jeho cílovce. A úplně nejlepší je ten moment, kdy to funguje. Když to lidi osloví, baví je to a klientovi to přináší výsledky.
Co konkrétně můžete svým klientům nabídnout?
Klientům nabízím komplexní pohled na jejich značku. Od strategie, přes vizuální styl, až po konkrétní obsah nebo web. Umím věci sladit tak, aby všechno dávalo smysl, zapadalo do jednoho příběhu a značka opravdu vynikla. Pomáhám s tím, aby komunikace značky byla srozumitelná, autentická a zapamatovatelná. Dělám školení, individuální konzultace, správu sociálních sítí i tvorbu webu. K tomu fotím, natáčím a tvořím grafiku, takže si spoustu věcí umím zařídit sama.
A jak vůbec vypadá váš vysněný klient?
Upřímně? Nad tím jsem nikdy moc nepřemýšlela. Ale asi je to člověk nebo značka, která má co říct, tedy má za sebou zajímavý příběh, nějakou vizi nebo myšlenku. Baví mě spolupracovat s lidmi, kteří chápou, že marketing není jen „povinnost“, ale cesta, jak se zviditelnit a vybudovat komunitu. A taky se nebojí být vidět a jít s kůží na trh. Takové projekty mě nejvíce baví.
Jakou spolupráci jste si zatím nejvíce užila?
Já si užívám skoro každou spolupráci, protože mám velké štěstí na skvělé klienty. Mám moc ráda spolupráci s dětskou kosmetikou kii-baa organic. Bavila mě i spolupráce s Krajskou hospodářskou komorou Karlovarského kraje, kde jsem nastavovala komunikaci na sociálních sítích a zároveň tam školím místní podnikatele. A taky si moc vážím spolupráce s Informačním centrem v Aši, protože je super vidět, že i instituce chtějí komunikovat online. Každý projekt je něčím jiný, ale když vím, že mě značka zaujala a že si s klientem rozumíme, tak mě to prostě baví.
Jaké dovednosti považujete za klíčové pro úspěch v online marketingu dnes?
Já vždycky říkám, že je důležité umět se naladit na konkrétní značku. Často totiž vidím, že marketéři mají víc klientů, ale jejich komunikace zní pořád stejně. A to je škoda. Každá značka by měla mít svůj tón, styl i příběh, a to se týká jak textů, tak třeba i grafiky. Takže za mě jsou hodně důležité cit pro značku, kreativita, schopnost se adaptovat a zároveň vnímat značku jako celek.
Jak udržujete rovnováhu mezi prací a osobním životem?
Snažím se o to, ale zatím neúspěšně. Tím, že manžel vede rodinnou restauraci, je u nás doma práce přirozenou součástí každodenního života. Na druhou stranu máme výhodu v tom, že si práci umíme přizpůsobit. Když si řekneme, že si dáme pár dní volna a odjedeme na chatu, tak to prostě uděláme. No a pořád se učím říkat „ne“ a plánovat si čas tak, abych nebyla v neustálém zápřahu. To je pro mě jako pro podnikatelku těžké, hlavně když přicházejí krásné projekty, které člověk prostě nechce odmítnout.
Jakým způsobem sledujete nové trendy v online marketingu a jak je aplikujete ve své práci?
Sleduju odborné blogy, poslouchám podcasty a čtu novinky. Ale úplně nejvíc se mi osvědčilo zkoušet věci rovnou v praxi, ideálně na vlastních projektech. Díky tomu si můžu nové trendy rovnou otestovat, zjistit, jestli opravdu fungují, a případně je pak použít i pro klienty. Teorie je fajn, ale nejvíc mě naučila praxe a vlastní pokusy.
Jste spoluzakladatelkou projektu Podnikatelky bez hranic. Povězte nám o něm něco.
Společně s dalšími pěti skvělými podnikatelkami z Karlovarského kraje jsme nedávno založily organizaci Podnikatelky bez hranic. Chtěly jsme vytvořit prostor pro ženy (nejen) z regionu, které podnikají, nebo o tom teprve sní. Naším cílem je propojovat se, inspirovat, vzdělávat a hlavně se navzájem podporovat. A taky dodat ženám odvahu a sebevědomí, že můžou klidně začít budovat vlastní byznys. Pořádáme pravidelné webináře a offline setkání v Karlovarském kraji, kde je vždycky skvělá atmosféra.
Jaký byl váš největší profesní úspěch dosud a co vám přinesl?
Za svůj největší profesní úspěch zatím považuji to, že jsem byla v roce 2023 vybraná jako zástupkyně České republiky v mezinárodním projektu Digitální ženy generace Z. Byla to obrovská zkušenost, která mi umožnila propojit se se ženami z různých koutů Evropy, které řeší podobné výzvy jako já. A o rok později jsem se navíc stala finalistkou krajského kola soutěže Živnostník roku pro Karlovarský kraj. Díky těmto oběma příležitostem jsem poznala spoustu inspirativních lidí, se kterými jsem doteď v kontaktu.
Foto zdroj: archiv Šárky Kurákové