Close Menu
    Facebook Instagram X (Twitter) TikTok
    Novinky
    • Beats for Love vkročil do puberty. Slaví hvězdným programem
    • Øresundský most slaví 25 let: Ikona severu i temného krimi seriálu
    • Tereza Kerndlová vydala Black mlíko. Vzpomíná v něm na dětství, svatbu i Zeťovou
    • Jediná kolumbijská restaurace v Praze: Jaká je El Arriero?
    • Trailer: Komedie Bacha na družičku! s Rebel Wilson míří do kin
    • Fotbal je kultura: Komedie Kouzlo derby odhaluje trailer
    • Divadlo Hybernia chystá Divotvorný hrnec. Ovládnou ho Křížovi
    • Dua Lipa vyrazila po koncertě do víru velkoměsta. Učarovala ji Praha
    Facebook Instagram X (Twitter) TikTok
    PraKultura.cz
    • Aktuality
    • Celebrity
    • Film
    • Hudba
    • Lifestyle
    • Rozhovory
    • Divadlo
    • Kalendář akcí
    • Zpravodajství
    PraKultura.cz
    Domů » Amadeus: Dvořák s Brouskem zachraňují na Vinohradech představení o velkém skladateli
    Divadlo

    Amadeus: Dvořák s Brouskem zachraňují na Vinohradech představení o velkém skladateli

    Michaela RochovanskáMichaela Rochovanská7.5.20154 minuty čtení
    Facebook Twitter E-mail WhatsApp
    Amadeus: Dvořák s Brouskem zachraňují na Vinohradech představení o velkém skladateli
    Amadeus: Dvořák s Brouskem zachraňují na Vinohradech představení o velkém skladateli
    Sdílet
    Facebook Twitter E-mail WhatsApp

    Nejen divadelní fajnšmekři a věrní diváci Divadla na Vinohradech se dočkali zpracování hry Amadeus. Pod jejím nastudováním se podepsal režisér Martin Čičvák, který zřejmě vsadil především na bravurní výkony hlavních představitelů.

    Na příběh Mozartův lákalo vinohradské divadlo již před pár lety, kdy měl být titul o geniálním hudebním skladateli inscenován v muzikálové podobě. Režírovat jej měl ostřílený a uznávaný „profík“ ve svém oboru – Vladimír Morávek. Ten se na tamější scéně osvědčil již nastudováním divácky úspěšného muzikálu Cyrano!! Cyrano!! Cyrano!! Přípravy Amadea se dostaly až do fáze perného zkoušení na titulní roli, pro kterou byl vybrán herec Martin Kraus. Jenže! Chystanému titulu nehrála do karet personální změna ve vedení divadla. S odchodem tehdejšího ředitele Jindřicha Gregoriniho, který předal „vládu“ Tomáši Töpferovi, skončil i muzikálový Amadeus samotný. Zasteskli si jak tvůrci, tak natěšení diváci.

    Potěšující zprávou bylo, že titul bude zdobit zdejší repertoár, ale až za nějakou dobu. Töpfer měl a stále má za cíl vytvářet velké divadlo, což zjevně neznamená uvádět muzikálová představení. Jak jinak si vyložit derniéry dvou zde uváděných muzikálových inscenací Cyrano!! a Jak udělat kariéru snadno a rychle, přestože se u publika setkávaly s velkým ohlasem? Amadea se tedy rozhodl uvést v činoherní podobě, v jiné režii a s jiným obsazením. Martin Kraus, který se na svou velkou příležitost tolik těšil a již pilně cvičil na klavír, byl vyměněn za jiného představitele. Trošku rýpavě podotkneme, že na zdejších prknech Kraus přebíral v témže období zrcátko TýTý coby objev roku, což jistě potvrzuje jeho herecký talent. Paradox.

    O to víc u mě budilo nové zpracování zvědavost. Jak tedy vypadá ten Amadeus, který měl z Vinohrad udělat to velké divadlo? Jako první to mohli posoudit premiéroví diváci 7. listopadu 2014. Já jsem se rozhodla představení navštívit až teď, nicméně s opravdu velkou zvědavostí, jak ten počin, svěřený do rukou režiséra Martina Čičváka, bude zpracován. Jako první mě zaujala vypracovaná scéna, se kterou si její autor Tom Ciller vyhrál opravdu náležitě.

    Výkony hrají prim

    Předtím, než začalo samotné představení, vystoupili herci, aby již nalákali diváky do sálu. Už to však vypadalo podivně a spolu s hrstkou peprnějších výrazů jsem najednou znejistila, zda se opravdu nacházím v hledišti Divadla na Vinohradech. Představení se rozběhlo a po uplynutí půl hodiny se v představení nestalo nic zajímavého. Utahané představení, které sice nabízí oku lahodící scénu, mě dokázalo přimět k pozornosti pouze skvostným výkonem Jiřího Dvořáka v roli Salieriho. Tomu zde dal režisér takový prostor (kromě toho, že je skladatelem, plní i úlohu průvodce děje), že by se představení možná mohlo místo Amadeus jmenovat Salieri. A to bez nadsázky!

    Volba obsadit do titulní role Ondřeje Brouska se ukázala jako trefa do černého. Ačkoli mě v jiných rolích, které na zdejší scéně ztvárňuje, příliš nezaujal, jako Amadeus je opravdu výborný. Velké plus má jistě v tom, že famózně ovládá hru na klavír, což je pro účinkování v tomto titulu více než výhodné. Diváci si tak můžou vychutnat Mozartovy árie v přímém přenosu, a scény, při nichž zasedne za hudební nástroj, se konečně promění v příjemné.

    Amadeus: Dvořák s Brouskem zachraňují na Vinohradech představení o velkém skladateli

    Nicméně jsou to pouze výkony hlavních představitelů (a jsou natolik dobré, že díky nim ostatní postavy zůstávají v pozadí) a zdařilá scéna, které si diváka dokážou získat. Příliš jsem nepochopila, proč jsou postavy, byť se nachází na jevišti, zároveň zbytečně předváděny jakýmisi loutkami. Možná proto, aby byli obsazeni i jiní herci souboru? Nevím. Každopádně to působí dost komickým a laciným dojmem.

    Víc dramaturgických škrtů

    Dramaturgie se mohla na inscenaci víc podepsat. Kromě výrazného krácení první poloviny představení, která by ušetřila diváka některých nudných a zdlouhavých momentů, by nebylo na škodu ubrat na tom nespočtu sprostých slov. Nic proti takovým výrazům, které slýcháváme kolem sebe dnes a denně, nicméně v divadelní produkci by se měla používat v moderních inscenacích, v Mozartovi určitě ne. Tvůrci zřejmě vycházeli z toho, že stačí v představení říct jedno sprosté slovo a z hlediště se rázem začnou ozývat salvy smíchu. Tento podlézavý humor však příliš nevyšel. Za všechny jmenujme scénu, ve které Ivana Uhlířovácoby Mozartova žena opakovaně mluví o své „prcině“. Vypadá to dost prvoplánově a ve výsledku i celkem trapně.

    Co si zaslouží obdiv, jsou dvě originálně pojaté scény ve druhé polovině představení. Především pak ta, kdy se jevištní podlaha zvedá nahoru, až se dostane kolmo k jevišti, a to se samotným Amadeem, jenž zrovna hraje na klavír. Dodnes je mi záhadou, jak je to možné a jak se tam vůbec dokáže Mozartův představitel udržet. A doslova mě zamrazilo při scéně, kdy je za přítomnosti árie z Dona Giovanniho prolomena zeď a z oné díry se objevuje hrozivý Amadeův otec – Leopold Mozart.

    Na první pohled atraktivní titul přesto nenabízí takovou podívanou, jak slibuje. První polovina se zbytečně vleče a nic moc se v ní nestane, ale po přestávce se to zlepší a představení dostane větší spád. Ač je konec děje smutný a končí smrtí, málokdo si v tomto zpracování vytáhne kapesníčky, jako to bývá u jiných emočně vypjatých představení.

    Text: Michaela Rochovanská
    Foto: Viktor Kronbauer

    Amadeus Divadlo na Vinohradech Ivana Uhlířová Jiří Dvořák Martin Čičvák Ondřej Brousek
    Sdílet. Facebook Twitter E-mail WhatsApp
    Michaela Rochovanská

    Michaela v minulosti přispívala do Lidových novin, Mosteckého deníku a internetových magazínů, jako je Aktuálně.cz či VeStylu.cz. Věnuje se také produkci a propagaci nejen kulturních akcí. Kontakt: michaela@prakultura.cz

    Přečtěte si také

    Hana na Vinohradech diváky přenese do světa hlubokých tajemství a bolestných vzpomínek

    28.3.2025 Divadlo

    Velký Gatsby s Markem Lamborou v hlavní roli míří na Vinohrady

    22.2.2025 Divadlo

    Dětský balet Praha uctil památku Vlastimila Harapese, Popelku zopakuje v listopadu

    25.6.2024 Divadlo
    Přidat komentář

    Komentáře jsou uzavřeny.

    Nejnovější články

    Beats for Love vkročil do puberty. Slaví hvězdným programem

    2.7.2025

    Øresundský most slaví 25 let: Ikona severu i temného krimi seriálu

    1.7.2025

    Tereza Kerndlová vydala Black mlíko. Vzpomíná v něm na dětství, svatbu i Zeťovou

    24.6.2025

    Jediná kolumbijská restaurace v Praze: Jaká je El Arriero?

    17.6.2025

    Trailer: Komedie Bacha na družičku! s Rebel Wilson míří do kin

    11.6.2025
    Hledat na stránkách
    Naše sociální sítě
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • TikTok
    POPULÁRNÍ
    Celebrity

    Dua Lipa vyrazila po koncertě do víru velkoměsta. Učarovala ji Praha

    Michaela RochovanskáAktualizováno:29.5.2025

    Farna ještě teď omdlévá radostí: Dua Lipa zazpívala její song. Teď jí říká Dualinga!

    28.5.2025

    Dokument o Anně K je plný emocí. Takhle upřímná ještě nikdy nebyla

    10.5.2025

    To je romantika! Karolína Mališová se zasnoubila v Římě

    19.4.2025

    Ach, ty sítě! Renne Dang propálil, kdo se v Survivoru dostal do sloučení

    13.4.2025
    INZERCE

    Magazín PraKultura.cz nabízí mediální prostor pro vaši značku. PR články, rozhovory, recenze, zpětné odkazy nebo bannery. Napiště nám na redakce@prakultura.cz.

    Hledat na stránkách
    NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
    • Beats for Love vkročil do puberty. Slaví hvězdným programem
    • Øresundský most slaví 25 let: Ikona severu i temného krimi seriálu
    • Tereza Kerndlová vydala Black mlíko. Vzpomíná v něm na dětství, svatbu i Zeťovou
    • Jediná kolumbijská restaurace v Praze: Jaká je El Arriero?
    • Trailer: Komedie Bacha na družičku! s Rebel Wilson míří do kin
    • Fotbal je kultura: Komedie Kouzlo derby odhaluje trailer
    MAGAZÍN PRAKULTURA
    • Inzerce
    • Kalendář akcí
    • Kariéra
    • Magazín PraKultura.cz
      • Ochrana osobních údajů
      • Zásady cookies (EU)
    • Máte zájem o PR článek?
    • Redakce
    • Soutěže
    ZDE MŮŽE BÝT VAŠE REKLAMA

    Potřebujete se zviditelnit? Magazín PraKultura.cz nabízí mediální prostor pro vaši značku. Využijte reklamního prostoru na ploše webu. Bannery, PR články, zpětné odkazy, ale také kompletní branding. Promotérům akcí nabízíme pozvánky a také kalendář akcí. Navštivte podstránku Inzerce nebo se nám rovnou ozvěte na mail redakce@prakultura.cz.

    Facebook X (Twitter) Instagram TikTok
    Copyright © 2025 PraKultura.cz všechna práva vyhrazena.

    Zadejte výše a stiskněte Enter pro vyhledávání. Pro zrušení stiskněte Esc.